Gemakkelijk & snel zonnepanelen van jouw gemeente

De Groene zone - Zonnepanelen was een initiatief van 12 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant met als doel zoveel mogelijk woningen te voorzien van zonnepanelen. Het project bood inwoners een simpele en laagdrempelige manier om zonnepanelen op eigen dak te realiseren.

Met een betrouwbare leverancier, geen eigen financiële investering en een contract met de eigen gemeente heeft dit project circa 4700 huishoudens blij kunnen maken met zonnepanelen. Inmiddels is het niet meer mogelijk om je in te schrijven voor dit project.

Installateur legt laatste dakpan terug op dak na installatie zonnepanelen

In totaal
58.057 panelen

4.693 Succesvol geplaatste installaties

We kunnen met trots zeggen dat het project een groot succes was!

In het totaal zijn er 58.057 panelen geplaatst en zijn er 4.693 installaties gerealiseerd. Dat is een gemiddelde van 12 panelen per huishouden.

Veelgestelde vragen

Jouw gemeente neemt gedurende 15 jaar de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van jouw zonnepanelen. Om dit te kunnen garanderen heeft De Groene Zone garantiebepalingen vastgelegd die de Serviceprovider de volledige looptijd van de lening uitvoert. Deze garantiebepalingen omvatten:

  • Bij een storing, die effect heeft op het functioneren van het zonnestroomsysteem, direct een alarmmelding per SMS en e-mail;
  • Snelle hulp en storingsanalyse door een servicemedewerker;
  • Geen voorrij- en montagekosten voor het oplossen van een storing;
  • Geen (transport)kosten voor nieuwe onderdelen;
  • Bij verminderde opbrengst gaat de Serviceprovider dit nakijken en een oplossing bieden (o.a. het reinigen van de zonnepanelen);
  • 15 jaar garantie op de berekende opbrengst in kWh. Rekening houdend met een maximale degradatie van de panelen van 0.8% per jaar.

Na de periode van 15 jaar kan je ervoor kiezen om het onderhoudscontract te verlengen.

Wanneer je jouw bestaande installatie wilt uitbreiden met een klein aantal panelen (2 tot 3 panelen), dan moet dat door de Serviceprovider gebeuren. Dit in verband met de garantiebepalingen die met de Serviceprovider zijn afgesproken. Daarnaast zijn de volgende aspecten van belang:

  • De kosten van de aanleg van de extra panelen worden rechtstreeks met de Serviceprovider verrekend en dus niet opgenomen in de oorspronkelijke financiering;
  • De servicekosten worden op basis van het actueel geldende tarief vooraf met de Serviceprovider afgerekend, over de periode dat het servicecontract van de oorspronkelijke installatie nog geldend is.

Wanneer je een geheel nieuwe installatie wilt laten plaatsen, kan dat via de Serviceprovider. Maar je mag natuurlijk ook kiezen voor een andere partij.

In beide gevallen geldt dat de aanpassing of uitbreiding geheel buiten het oorspronkelijke contract om wordt gerealiseerd. Het oorspronkelijk contract blijft dus ongewijzigd, evenals de maandelijkse aflossing.

Bij de verkoop van de woning zijn er voor de deelnemende inwoner twee mogelijkheden:

  • Het contract (en/of de lening) in het kader van het project wordt één-op-één overgenomen door de nieuwe bewoner. Dit wil zeggen dat de lening met maandelijkse betalingen en onderhoud-servicecontract wordt overgenomen door de nieuwe eigenaar;
  • De lening wordt volledig afgelost door de verkoper in het persoonlijk portaal en het onderhoud-servicecontract wordt overgenomen door de nieuwe bewoner.

Neem in beide gevallen contact op met de serviceprovider om alles te regelen.

Voor alle andere vragen kun je telefonisch contact opnemen met de Serviceprovider Gutami via 085 760 3702. Voor vragen of problemen met de installatie kun je een mail sturen naar info@degroenezone.nl.

Noodsituaties zonnepanelen
Noodsituaties bij zonnepanelen kunnen verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de oorzaak en de omstandigheden. Hier zijn noodsituaties omschreven:

1. Brand
Een van de grootste risico’s bij zonnepanelen is brand, hoewel dit relatief zeldzaam is. Dit kan gebeuren door: oververhitting, kortsluiting of ontsteking van omvormers.

2. Elektrische schokken
Omdat zonnepanelen elektriciteit opwekken, kan er een risico zijn op elektrische schokken, vooral bij een defect of beschadiging aan de panelen of bedrading.

3. Stormschade
Bij extreem weer, zoals storm, kunnen zonnepanelen beschadigd raken. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties zoals losgeraakte panelen, glasbreuk, of blootgestelde kabels door bijvoorbeeld een boom die op de panelen is gevallen.

4. Dakinstorting
Zonnepanelen voegen gewicht toe aan het dak. Als het dak niet sterk genoeg is, kan dit leiden tot structurele problemen zoals doorbuiging of zelfs instorting, vooral bij zware sneeuwval.

Zorg er altijd voor dat je bij een noodsituatie de hulp inroept van hulpdiensten en geef aan dat er sprake is van een elektrische installatie zodat hulpdiensten hier rekening mee kunnen houden. Zonnepanelen werken met elektriciteit, en de risico’s kunnen groot zijn als er iets misgaat. Wij zijn bereikbaar op noodnummer: 070-3700978 na kantoortijden. Het noodnummer is bereikbaar voor bovengenoemde noodsituaties.

Voor verdere vragen

Voor alle andere vragen kun je telefonisch contact opnemen met de Serviceprovider Gutami via 085 760 3702. Voor vragen of problemen met de installatie kun je een mail sturen naar info@degroenezone.nl.